اماکن زیارتی در مشهد
نوشته شده توسط : maryam

اماکن زیارتی در مشهد

 

 

امامزاده یحیی در مشهد آستانه متبرکه و مکان زیارتی در فاصله حدود 50 کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد و در یک کیلومتری روستای میامی در بخش رضویه قرار دارد. مدفون در این مکان امام زاده یحیی‌بن حسین بن زید یکی از فرزندان زید بن علی بن حسین می باشد.در تور مشهد ویژه اربعین حسینی 94 حتما در این امامزاده زیارت کنید. وی که حسین نام داشته دارای چندین فرزند بوده که یکی از انها به نام یحیی با کنیه ابوالحسن شناخته می شد.بنای مزبور مشتمل بر رواقی چهار ضلعی،گنبد فیروزه ای رنگ دو پوسته،مناره های طرفین ورودی و کتیبه ای سنگی بر سر در آن به تاریخ 937ق است.بنای مزبور مقارن با سال های اولیه حکمرانی شاه طهماسب صفوی بنیان گرفته است به استناد مضمون کتیبه هویت صاحب مزار در زمان ساخت مقبره برادر زاده یحیی بن زید تصور شده اما ارادتمندان این آستانه میامی را آرامگاه یحیی بن زید می پندارند. زیارت از این امامزاده در تور مشهد دی 94 خالی از لطف نیست.بنابر تواریخ موجود یحیی بن زید هم ظاهرا در سال 207یا 209ق در بغداد دارفانی را وداع گفته است.با این همه علاوه بر گردشگران تور مشهد داخلی در سال های اخیر مسلمانان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس توجه ویژه ای به این مکان معطوف داشته اند. طرح جامع توسعه اماکن این آستانه مقدسه در محدوده ای به وسعت 55 هکتار توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در حال اجرا می باشد که در این کاربری ها زایر سرا ،کشتارگاه جهت نذورات،آشپزخانه عمومی ،فروشگاه ومحل اسکان موقت پیش بینی شده است.همچنین در نزدیکی این مجموعه تفریحی-زیارتی چشمه آب معدنی در دامنه کوه جریان دارد.سنگفرش اطراف بنای مرکزی همواره محل اطراق مناسبی برای ارادتمندان این امام زاده در تور مشهد به شمار می آید.

 

 

 

امامزاده ناصر و یاسر در مشهد در ابتدای ورودی به روستای گلستان در 4 کیلومتری شهر طرقبهمشهد قرار دارد. بنا بر متون کهن از جمله کنزالانساب به قلم سید مرتضی، این امام زادگان از برادران بلاواسطه امام رضا(ع) می‌باشند. یادگارهایی از سلاله پاک رسول‌الله(ص) که پس از عزیمت آن امام همام به خراسان به همراه انصار و برادران خود به این سرزمین به ویژه توس هجرت نمودند.در تور مشهد تعطیلات دی 94 حتما به زیارت این امامزاده بروید. این مکان مقدس جایگاهی است که نسیم ولایت و امامت روح عاشقان را نوازش می‌‌‌دهد و زبان‌ها به بیان عشق و ارادت امام‌زادگان به نجوا در می‌آ ید و در زمره مکان‌هایی است که به سبب خاکسپاری اولیاء خدا، به آن بزرگواران انتساب یافته و همواره از مزیت‌های معنوی و ارزش‌های خاص برخوردار می‌باشد.این امامزاده نزد مسافران تور لحظه آخری مشهد استقبال زیادی دارد. تا سال 1342ش محل مزار منحصر به بقعه‌ای گلین بوده که به همت خیرین به تدریج متحول گردید و اکنون این آستان متبرکه مشتمل بر بنایی جدید الاحداث با نمای امروزی آراسته به کاشی‌های معرق است که در میان فضای داخلی دو ضریح فلزی بسیار زیبا بر روی مضجع شریف امام‌‌زادگان نصب گردیده است. اخیراً این مکان با افزایش فضاهای گوناگون توسعه و گسترش بسیاری یافته است. این مکان در حال حاضر علاوه بر زائرین ایرانی، پذیرای مسافران تور مشهد از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بوده و یکی از اماکن زیارتی – مذهبی مهم شهر مشهد به شمار می‌آید.

 

 

 



:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , , 





:: موضوعات مرتبط: تور مشهد , ,
:: برچسب‌ها: اماکن زیارتی در مشهد,دیدنی های مشهد , جاذبه های گردشگری مشهد , جاذبه های توریستی مشهد, بهترین جاذبه های توریستی مشهد , ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آذر 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: